Looking for Alaska


Etter å ha lest og blitt forelsket i en av John Greens kanskje mest kjente bøker, the fault in our stars (som man forresten kan lese en anmeldelse av lenger nede på bloggen), bestemte jeg meg for at jeg ville prøve meg på en av hans andre bøker; Looking for Alaska. For et par dager siden leste jeg ferdig denne boken, som jeg med hånden på hjerte kan kalle en av de desidert vakreste bøkene jeg har lest på lenge.
“But not knowing would not keep me from caring, and I would always love Alaska Young, my crooked neighbour, with all my crooked heart." Side 259-260
Dette er en bok man både kan le, tenke og gråte seg igjennom – alt etter hvordan du reagerer. Men for meg, fikk den meg til å åpne øynene enda mer, den fikk meg til å le av flere ting de forskjellige karakterene sa og kanskje aller mest så fikk den meg til å bla så raskt jeg kunne til neste side for å finne ut hvordan historien fortsatte, før den så fikk meg til å ønske at det var enda hundre sider etter den siste siden. Denne boken fikk meg også til å elske John Greens bøker og talent enda mer.

I denne boken møter man en gutt kalt Miles Halter. En gutt som elsker ”last words”, og som ikke har et stort sosialt liv, han har svært få venner. Han prøver å finne et ”Great Perhaps” og det er kanskje en av grunnene til at han begynner på den samme internatskolen som den hans far gikk på; en skole ved navn the Culver Greek.

Så snart han ankommer skolen finner han ut at romkameraten hans er en gutt kalt the Colonel, men som egentlig heter Chip. Denne gutten er smart, men elsker en ordentlig rampestrek. The Colonel introduserer Miles – som i boken ofte blir kalt Pudge – til en ny verden der man røyker inne på badet for og ikke å bli tatt og sendt hjem, et sted der man kjøper både alkohol og annet av med elever og lignende. Men han introduserer også Miles til de menneskene som vil bli hans aller beste venner. Og ikke minst en jente kalt Alaska Young, en jente som er smart, vakker, morsom, fascinerende, som kan bli sint og trist uten at noen vet hvorfor og som har et livs bibliotek, fylt med bøker hun vil lese før hun dør. Selv om Alaska allerede har en kjæreste, faller Miles for henne så snart de blir venner. Et vennskap som både vil vise seg å bli viktig, sterkt og forvirrende.
Brått skjer en ulykke, en uventet ulykke som mest sannsynlig vil få en tåre til å renne nedover kinnene dine om du er følsom. En ulykke som får Miles til å oppdage både det viktige med vennskap, men også hvor vond kjærlighet og tap kan være. Ulykken får Miles til å stille seg selv et spørsmål; kunne han ha gjort noe for å hindre det og hvor høyt elsker han egentlig Alaska for den hun er?
Om du likte The Fault in Our stars (Green) eller 13 gode grunner (av Jay Asher) er jeg ganske så sikker på at denne også vil falle i smak hos deg. Dette er en bok fylt med store mengder tanker og følelser; en bok jeg anbefaler til dere alle som en!






Kommentarer

Populære innlegg