Paper Towns

 
I 2008 kom det ut enda en utrolig god roman, i fra den prisvinnende forfatteren av blant annet Looking for Alaska, og nå også bøker som The fault in our stars; John Green. For et par dager siden leste jeg boken ferdig, og jeg kan med hånden på hjertet fortelle at det er en nydelig bok. Ordene boken er satt sammen av, er nydelige, og det er deler og avsnitt jeg måtte lese om og om igjen bare fordi de er så perfekt satt sammen. Nå er jeg riktig nok kjent for å forelske meg i John Greens bøker og ordene hans, men etter å ha anbefalt bøkene hans til venner, har flere av dem vært enig med meg; ordene i bøkene hans generelt, er aldeles nydelige.
Boken hadde flere romantiske skjær over seg, men slik jeg oppfattet den, var hovedpoenget at hovedpersonen skulle løse mysteriet, og for å gjøre det, måtte han bli ordentlig kjent med jenta som var savnet. For hvem lette han etter? Sin egen versjon av jenta han elsket, vennene hans versjon, vennene hennes versjon, foreldrene hennes sin versjon, eller den jenta hun egentlig er? Men hvem er den jenta hun egentlig er?
Dette er en bok man godt kan bli liggende til langt på natt for å lese, eller en slik bok man vil benytte en hver sjanse til å lese. Selv opplevde jeg å lese den i mens det regnet – boken ble ikke ødelagt – kun fordi jeg ønsket å vite hva som skjedde på slutten av kapittelet.
 
I denne boken møter man Quentin Jacobsen. Quentins nabo er ikke som alle andre; hun drar støtt og stadig på eventyr. Og nesten hver gang hun drar på et nytt eventyr – noen vil nå kanskje kalle det å rømme eller å stikke av – legger hun igjen spor. Men like ofte som hun legger igjen spor, er det ingen som klarer å tolke dem, i alle fall ikke før hun kommer tilbake. Denne eventyr lystene jentas navn, er Margo Roth Spiegelman.
Q, som han flere steder i boken blir kalt, har lenger enn et halvt liv vært dypt forelsket i Margo. Men så å si alt tyder på at han aldri vil få henne, for Margo snakker knapt med han; frem til hun en natt dukker opp i soveromsvinduet hans. Hun tar han med på et eventyr, fylt med en rekke godt planlagte hevn aksjoner – og han blir med henne.
Den natten er de oppe til daggry, skjønt de har skole samme morgen. Q kan ikke la være å tenke at alt vil forandre seg på skolen den dagen; Margo vil kanskje spise lunsj med han og vennene hans og de vil snakke sammen, han og Margo. Men når Margo ikke dukker opp på skolen den dagen, og ikke dagen etter der heller, eller etter det igjen, for den saks skyld; blir Margo like vanskelig å finne, som det er å følge sporene hun lager. Hun blir et mysterium, og Q – forelsket som han er – gjør alt han kan for å følge sporene og finne jenta. Men vil han finne henne? Og spørsmålet som vil følge han lengst; hvem er den virkelige Margo?
Aller bakerst i boken, finner man ca. tre sider med diskusjonsspørsmål, skrevet av Green selv, som lar deg få den fulle opplevelsen og forståelsen av handlingens helhet. Boken er ikke gitt ut i Norge enda, så jeg leste den derfor på engelsk.
Sideantallet er på 305, og boken er gitt ut av forlaget Bloomsbury.








Kommentarer

Populære innlegg