«I like best to have one book in my hand, and a stack of others on the floor beside me»

En av de fineste tingene med bøker er at det finnes så mange av dem. Ingen har lest hver eneste bok som noengang har blitt utgitt. Og ingen kommer noen gang til å gjøre det. Såpass tør jeg å hevde. Dette kan være opphav til frustrasjon - man vil jo tross alt lese så mye som bare mulig. Bare tanken på vakre, uleste bøker som man kanskje aldri får lest, er nok til å la det gå kaldt nedover nakken på en hver lesehest. Hvordan kan dette være en fin ting, tenker du kanskje nå. Det er nemlig en annen side ved det hele, og det er nemlig det at man nettopp aldri vil gå tom for noe å lese. For så lenge det hele tiden er nye verdener som ventes på å oppdages, kan man bruke timer i bokhandler, eller på et lokalt bibliotek.

Noe av det jeg liker best med å finne nye bøker, er å kunne bruke timer til å lese gjennom ulike titler. Spennende, eller kanskje geniale, noen ganger til og med kjedelige titler. Timer brukt til å betrakte bøkers forsider. Er det en innbydende forside, er den vakker, eller er den kjedelig, kanskje spennende? Timer brukt til å lese på baksiden av bøker. Høres historien spennende ut? Hva er sagt om boken? Og slik kan man fortsette gjennom et flersifret antall hyller, i et flersifret antall minutter. Men hva gjør man egentlig i en bokhandel? Ofte bare kikker man, ser på alle de fine, spennende tingene rundt en. Andre ganger kommer man ut med en pose fylt med eventyr. Siste nevnte skjer litt oftere enn det burde. I alle fall for min del. For i bokhyllen hjemme står litt for mange uleste bøker, med triste, lengselsfulle blikk - med karakterer og handlinger som bare venter på å bli lest.

Dette innlegget er dedikert til disse bøkene; de bøkene som står der, stille og rolige, og bare venter. Vanligvis skriver jeg anmelder av bøker jeg allerede har lest, eller samler favoritter sammen i lister. Bøkene som ramses opp under er derimot bøker som venter på å bli lest, bøker jeg knapt vet noe om, men som jeg gleder meg til å lære en masse om. Disse bøkene er bare en liten klype bøker fra TBR, 'To be read', bunken min.


- Into that forest er den aller første boken på listen min. En bok jeg kom over i Gøteborg i fjor sommer, og som har stått urørt i bokhyllen min helst siden det. Boken er skrevet av den australske forfatteren Louis Nowra. The Sunday Times beskrev boken som "Strange, powerful, original, harsh and touching." Bokens bakside kan fortelle meg at dette er en historie om to unge jenter som går seg bort i villmarken, og blir adoptert av tasmanske tigere. En bok det kan bli spennende å lese!

Den neste boken på listen, er The Last Wild. En bok med en forside som virkelig drar til seg oppmerksomhet, ved hjelp av fargekontraster. Boken handler om tolv år gamle Kester Jaynes, som lever i en verden hvor dyr ikke lenger eksisterer. Han bor på barnehjem, og har lenge blitt fortalt at det er noe galt med ham. Men en dag skal ting forandre seg - han møter en flokk med snakkende duer. Eoin Colfler, en irsk barnebokforfatter, har beskrevet boken som "A hugely inventive adventure", og etter det jeg vet om handlingen å dømme, så høres det riktig ut. Jeg gleder meg til å lese boken!

"A mysterious island. An abandons orphange. A strange collection of peculiar photographs. It all waits to be discovered.." Slik lyder de første setningen på baksiden av boken med det grå coveret, nemlig Miss Peregrine's Home for Peculiar Children. Jeg har ikke tidligere lagt skjul på at jeg er lettskremt - og det legger jeg heller ikke skjul på nå. Så hva gjør egentlig en tilsynelatende 'creepy' bok i bokhyllen min?  Det er et svært god spørsmål, men leses skal den. Boken er skrevet av amerikanske Ransom Riggs, og ble utgitt i 2011. På norsk heter den Miss Peregrine og øyas hemmelighet.

Når man først snakker om skremmende bøker, er det naturlig å fortsette med å nevne en bok skrevet av Neil Gaiman. Jeg har tidligere anmeldt flere av bøkene hans, og de jeg har lest til nå har alle fått en  spesiell plass i bokhyllen, og uansett hvor klisjé det muligens høres ut, i hjertet mitt. Gaiman har skrevet godt over tretti bøker. En av disse er Fragile Things, en samling av korte historier, som ble utgitt for hele ni år siden, i 2006. Denne boken har stått i bokhyllen min nokså lenge, og jeg gleder meg dypt til å lese den.

For en god stund siden leste jeg Fitzgeralds klassiker The Great Gatsby for første gang, og det er trygt å si at jeg ble både fascinert og nysgjerrig. Jeg hadde fått øynene opp for en ny epoke, nemlig de glade tjue årene, eller 'the roaring twenties'. På goodreads fant jeg en liste over de beste bøkene skrevet innenfor denne perioden, og nokså langt opp møtte jeg navnet Virginia Woolf. Jeg googlet videre, og fant en tittel som atter en gang vekket nysgjerrigheten: To the Lighthouse. Handlingen omhandler familien Ramsay og sommerhuset deres på Isle of Sky i Skottland. To the Lighthouse er en av klassikerne jeg skal lese denne sommeren! Dersom du er interessert i bøker fra samme periode, er linken her.



Kommentarer

Populære innlegg