Litt høst, litt vinter, men mange bøker



Mens jeg skriver dette, ligger hunden min på badegulvet, like ved siden av varmeovnen. Jeg har vært inne og sett på henne flere ganger, for hun har aldri vært spesielt glad i å være inne på badet helt alene - men i dag er det vist en annen dag. Hun var ute og lekte i snøen rundt lunsjtider, løp etter snøballer og stupte ned i snøfonner med hodet først. Det har kommet overraskende mye snø de siste ukene, og i peisen slukes vedkubbene av ilden. Tynne ullgensere har blitt byttet ut til fordel for Mariusgensere og hjemmestrikkede votter, mens raggsokker har blitt fast inventar. Alt i alt, føles det ikke lenger helt som høst, skjønt det fortsatt er noen blader igjen, på de hvitkledde trærne.

Dette innlegget skulle egentlig handle om bøker jeg hadde tenkt til å lese denne høsten, og litt om bøker jeg allerede hadde lest. I stedet blir det et innlegg om tiden mellom høst og vinter, og de bøkene jeg skal lese i denne "mellom-årstiden". I følge kalenderen, er det ikke vinter enda - men kjøkkenvinduet sier noe helt annet. For ikke å snakke om gradestokken. Nå lager man ikke lenger te kun fordi det er godt, men fordi det er minst like godt å ha noe varmt man kan holde rundt.

Siden jeg tok bildet du ser ovenfor, har jeg lest ferdig "Hamlet", og lest deler av "Pan" og "1984". De andre bøkene vet jeg minimalt om, men det er trygt å si at jeg ser frem til å lese dem!

1984 av George Orwell: Det ligger et bokmerket i utgaven min av klassikeren 1984. Jeg leste den nemlig nesten ferdig i desember for to år siden, men bare nesten. Da jeg hadde kommet til side 250, la jeg bokmerket inn i boken igjen, og la den i bokhyllen min. Hvorfor? Det er et godt spørsmål. Skjønt jeg husker at jeg likte den godt, leste jeg den ikke helt ferdig. Jeg stusser ved hvorfor, men har konkludert ved at jeg bare får begynne på nytt.

Fugletribunalet av Agnes Ravatn: I september publiserte jeg et innlegg hvor jeg skrev om noen nynorske bøker jeg hadde lyst til å lese, hvor også Fugletribunalet ble nevnt. Jeg hadde egentlig tenkt til å lese den for et par uker siden, slik at jeg skulle rekke å se oppsetningen på teater - men det ble ikke helt sånn. Det er riktig nok den nynorske boken jeg håper å få lest i løpet av november.

The Haunted House av Charles Dickens: I likhet med 1984 er "The Haunted House" en bok jeg begynte på for så lang tid siden, at jeg ser meg nødt til å begynne helt på nytt. Det er en samling av korte noveller, ikke bare skrevet av Charles Dickens, men av noen av vennene og kollegaene hans. Alle novellene er på ulike måter knyttet til tittelen. Finnes det en bedre bok å lese sent på høsten?

I morgen er alt mørkt av Sigbjørn Mostue og Rød dronning av Victoria Aveyard: Disse bøkene fikk jeg tilsendt av Cappelen Damm, men siden høsten er den årstiden jeg leser flest fantasy bøker, har jeg spart dem til nå. Sigurd Mostue er et kjent navn innen norsk fantasy litteratur, og en forfatter flere har vært innom opp igjennom årene. Selv husker jeg at jeg leste en fantasy serie av ham, da jeg gikk på barneskolen.

Victoria Aveyard var ikke gammel da hun skrev debuten sin, "Rød dronning". Romanen er den første boken i en trilogi, som kretser rundt en sytten år gammel hovedperson. Handlingen er satt til et samfunn hvor folk deles inn etter hvilket blod de har. Forfatteren Siri Pettersen, som er hjernen bak "Ravneringene" har tidligere prist serien, noe som gjør meg enda mer nysgjerrig på den første boken!

Hamlet av William Shakespeare: I likhet med "Fugletribunalet" ble denne boken nevnt som en de tre nynorske bøkene jeg skulle lese i løpet av året. Jeg leste ferdig stykket i oktober, og holder på med en anmeldelse av det. Det er Edvard Hoem som står bak den nynorske oversettelsen, og uten å si for mye, er det en oversettelse som anbefales varmt!

Romantics Outlaws and The Extraordinary Lives of Mary Wollstonecraft and Mary Shelly av Charlotte Gordon: Noe av det beste jeg vet med å lese klassikere, er å lese introduksjonene som ofte finnes helt i starten av boken. Jeg leser alltid introduksjonene etter at jeg har lest boken, skjønt man strengt tatt er ment å lese dem først. Noen ganger vet jeg at introduksjonen jeg skal lese er så godt skrevet, at jeg nærmest gleder meg til å lese ferdig boken, for å se hva det står i introduksjonen (Vintage Classics Jane Austen utgaver..) Denne forkjærligheten for introduksjoner, har gjort meg observant på at, dersom det er én ting jeg liker godt, så er det å lese andres refleksjoner, og tanker, ikke bare rundt en konkret bok, men rundt ulike forfatterskap. Da jeg så "Romantics Outlaws (...)" i en video laget av den nederlandske booktuberen Sanna, bestemte jeg meg for å lese den. Ikke bare er boken lang, men det er tittelen også - kanskje det blir litt som å lese en eneste lang, velskreven introduksjon?

Charlotte Brontë, A Life av Claire Harman: Denne biografien har blitt godt omtalt på flere av favorittbloggene mine, deriblant danske Paperbackcastles, jeg gleder meg til å finne ut hva jeg selv synes om den. Jeg har ikke lest noe av Charlotte Brontë enda, men er i tvil om jeg skal gjøre det før jeg leser biografien.

Pleier du å planlegge hvilke bøker du skal lese?





Kommentarer

Populære innlegg