Desember lesning og juletid




Desember, julemåneden, jul. Måneden som hvert år byr på de samme tradisjonene, de samme planene og de samme menneskene. Desember er på mange måter en eneste lang tradisjon - men er samtidig en tradisjon som får ny betydning, og litt nytt innhold, hvert eneste år. Desember føles lengre, men samtidig kortere enn de andre månedene. Mens de første femten dagene er langstrakte, og dagene før ferien tilsynelatende er uten begynnelse og slutt, faller de siste dagene like raskt som perler på en ødelagt snor. Og da er det bare å vente til neste år. Selv om desember er favoritt måneden min, har jeg aldri vært en sesong-leseren som leter frem juleklassikere eller "jule"-bøker. Det betyr i midlertidig ikke at jeg ikke vil gjøre det - problemet ligger i at jeg kommer på det hvert år like før julaften, som regel mens jeg er godt i gang med minst tre andre bøker. Hvert år setter jeg opp en liste over titler jeg har lyst til å lese det kommende året, og det kommer jeg også til å gjøre i år. På samme måte har jeg bestemt meg for at jeg skal lese noen bøker med jule-tema om nøyaktig ett år.

De siste elleve årene har jeg sett Nøtteknekkeren i Operaen før jul. I år var intet unntak, skjønt versjonen var ny og annerledes. Selv om jeg kjenner ballett-versjonen godt, har jeg aldri lest Hoffmanns original fortelling. Dersom jeg liker fortellingen, skal man ikke se bort i fra at det vil bli en aldri så liten juletradisjon. Til en viss grad gjelder også dette klassikeren "Little Women", som sammen med "Anne of Green Gables" er de den siste klassikeren jeg har igjen av "Puffin in Bloom" bøkene. Jeg kjenner boken fra andre bokblogger og instagram-profiler - og det er tilsynelatende mange som har det som en tradisjonsrik julefavoritt! Jeg har så smått begynt å lese boken, men det er ikke utenkelig at jeg sparer den til november eller desember neste år.

En av mine absolutte favoritt bøker er Tove Janssons "Sommerboken". Skjønt tittelen tilsier at det er nettopp en sommerbok, foregår mye av handlingen både om vinteren og høsten, hvilket gjør det mer til en "årsbok". Allerede i år skal jeg lese et kapittel i desember, så litt videre i januar og februar - og innen juli burde jeg ha lest boken ferdig. I Heinesen forlags paperback utgave er det et lengre forrord, hvor en dedikert leser skriver at hun leser boken slik hvert år, og at det er en helt spesiell opplevelse.

Det betyr i midlertidig ikke at jeg ikke har lest interessante bøker denne måneden også. Jeg leste den flotte Q&A i forbindelse med en skoleoppgave, og deretter Simone De Beauvoirs "A Very Easy Death" på egenhånd. Siste nevnte satte en støkk i meg, og minte meg til en viss grad om nettopp "Sommerboken". Jeg leste Beauvoirs bok på et tidspunkt hvor jeg trengte den, og har de siste dagene forstått den bedre - og det er, uten tvil, den sterkeste leseropplevelsen jeg har hatt en desember måned, noen gang. 

Desember er snart over, og det er snart nytt år. Så vil tiden vise om det blir en "sesongleser" av meg, neste år. 





Kommentarer

Populære innlegg